dinsdag 1 juli 2008

Kilimanjaro expeditie

Donderdag drie Juli gaat het grote avontuur beginnen. De hoogste berg van Afrika, de Kilimanjaro (5895 m), is het doel. De beklimming van deze uitgedoofde vulkaan staat al lang op mijn verlanglijstje. Ik hou er altijd van om de omgeving te zien veranderen tijdens een beklimming, en op geen andere berg kan ik dat beter ervaren dan op de Kilimanjaro. Met een start in het topisch regenwoud, een klim over steppes en lavavelden, om uiteindelijk in de eeuwige sneeuw naar de top te klimmen. Hoewel... zo eeuwig is de sneeuw nou ook weer niet, volgens wetenschappers is de ijskap binnen vijfentwintig jaar geheel verdwenen.


Een heel andere vorm van natuurschoon, maar net als de eeuwige sneeuw met uitsterven bedreigt, is de cheetah, ook wel bekend als de jachtluipaard. De stichting Cheetah Friends Europe probeert, onder andere door het veiligstellen van de natuurlijke leefomgeving van de cheetah, dit prachtige dier voor uitsterven te behouden.

Met de beklimming van de Kilimanjaro heb ik geprobeerd deze organisatie wat te helpen. Door een vlag van sponsors als Stam Architecten en Voetbalvereniging Fortuna mee te nemen naar de top, zal een donatie aan de stichting worden gedaan.

Ik wordt vergezeld van Tamara, die met me mee zal klimmen naar de hoogste top van het Afrikaans continent. Voor de beklimming hebben we gekozen voor de zeer weinig gebruikte Lemosho-Shira route. Onderweg zullen we overnachten in tenten en de hele tocht zal zo'n acht dagen in beslag nemen. Na afloop van de beklimming gaan we op safari en tenslotte zullen we van alle indrukken bijkomen op het kruideneiland Zanzibar.

Op deze weblog zal ik proberen live-updates te sturen en laten weten hoe de expeditie ervoor staat.

Geen opmerkingen: