vrijdag 30 december 2011

Wintervliegers opgepast!



Paragliden is niet seizoensgebonden, ook niet in "onze" Alpen. Thermische omstandigheden over het algemeen wel. Een vluchtje in de wintermaanden is meestal niet meer dan een stabiel glijvluchtje. Ter compensatie van de korte vliegtijd wordt de beklimming naar de startplaats juist in deze periode wel te voet afgelegd. Ik zal de laatste zijn die zich hier tegen verzet! Toch wil ik iedere piloot die deze winter over besneeuwde of verijsde hellingen zijn uitrusting omhoog brengt waarschuwen. Stel je op de hoogte van het lawinegevaar en kies de bestemming zorgvuldig. Piloten zijn nog geen alpinisten en vooral als je gewend bent de bus of kabelbaan uit te stappen op de startplaats, is een winterbeklimming andere koek! Ik heb een alpiene carrière van zo'n vijftien jaar op mijn cv staan, maar moet bij een winterse climb&fly toer ook al mijn vaardigheden benutten. Bezuinig, ondanks de zware pakzak met vliegmateriaal, niet op een lawinereddingsuitrusting (schep, sonde, pieps). Weet je niet wat dat is, blijf dan uit de buurt van niet bewaakt terrein zodra het lawinegevaar hoger is dan schaal 2. Of volg een lawinecursus die in steeds meer skigebieden aangeboden worden en leer omgaan met het zoeken en uitgraven van lawineslachtoffers. Onderschat het gevaar niet, vorige week betrapte ik mezelf erop met een pakzak op een lawinegevaarlijke helling te staan omdat de omstandigheden veranderden. Zelfs een klimmetje buiten de geprepareerde pistes vanaf het topstation van de kabelbaan kan tot ongelukken leiden (zie mijn post omtrent het lawineongeval waarbij twee paragliders om het leven kwamen).
Hou dit in je achterhoofd en have fun! Er is in mijn ogen maar weinig mooier dan een geslaagde uitdagende winterclimb&fly tocht!

Geen opmerkingen: